Een arbeidsconflict, wat nu?
Wat verstaan we onder een arbeidsconflict?
Arbeidsconflicten zijn conflicten in de werksfeer. Iedereen heeft wel eens een meningsverschil met een leidinggevende, collega of werknemer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er dan ook gelijk sprake is van een conflict. Het wordt pas een arbeidsconflict als de ontstane onenigheid voortduurt en het de arbeidsrelatie op de een of andere manier verstoort. Als één van partijen de situatie als een conflict ervaart, is er ook sprake van een conflict. Situaties waar je aan kunt denken zijn bijvoorbeeld als je werkgever je verplicht tot het tekenen van een document waar je het absoluut niet mee eens bent. Maar ook als een ruzie tussen collega’s een negatieve invloed heeft op het hele team. Of als het gedrag van een collega als ongewenst wordt ervaren. Een arbeidsconflict is tijdrovend en kost veel energie. Terwijl we eigenlijk allemaal hetzelfde willen: een fijne baan en met plezier naar het werk gaan. Het lukt helaas niet altijd om samen dit doel te bereiken, met als gevolg veel onrust, stress, onzekerheid en soms ook ziekteverzuim.
Wat te doen bij een arbeidsconflict?
De eerste stap die je bij een arbeidsconflict zet is met elkaar in gesprek gaan. Soms is dat genoeg om tot een oplossing van het conflict te komen. Probeer in ieder geval altijd rustig te blijven zodat de situatie niet escaleert. Komen jullie er samen echt niet uit? Schakel dan de hulp van een arbeidsmediator in. Of je nu werkgever of werknemer bent, je kunt bij een arbeidsconflict altijd een beroep doen op arbeidsmediation. Door een onpartijdige partij in te schakelen die ervaren is in het bemiddelen bij conflicten kom je veel sneller tot een oplossing. Dit scheelt jullie allebei veel frustratie en draagt bij aan een snel herstel van de arbeidsrelatie.
Wat is de rol van STA mediators bij een arbeidsconflict?
Allereerst proberen we helder te krijgen wat er precies speelt. Of het nu gaat om een conflict met een werkgever, werknemer of collega, we gaan met alle betrokken partijen in gesprek. Met een diepgaande analyse leggen we de pijnpunten bloot en maken we problemen bespreekbaar. We helpen partijen om samen het gesprek aan te gaan en uiteindelijk te zoeken naar een duurzame oplossing. Soms kan het goed zijn om arbeidsmediation te combineren met teammediation, zodat ook op teamniveau de samenwerking en onderlinge communicatie verbetert. Ook op het gebied van preventie bieden we toegevoegde waarde in de vorm van een training conflicthantering.